17 januari 2010

du är ljuset i det mörka, min älskade häst.
idag har det varit en mycket jobbig dag så har inte gjort alls mycket under dagen mest legat i sängen hämtat pizza sätt på tv inget speciellt allt. skulle träna för kava idag var osäker om jag ville till en början eftersom jag var ganska så förstörd men tog min arsle upp till stallet och tänkte att det kanske skulle hjälpa mig på lite bättre humör få mig lite glad. när jag kom till stallet var inte hästarna inne så följde med becca när hon red på ett fält alltid kul att se på dom två. dom är så otroligt starka och vackra tillsammans helt gjorda för varandra trots t-spon små ryck men dom är ett tillsammans. efter dom ridit klart kom min pappa och mamma till stallet pappa mockade och jag borstade thriller och fixade honom eftersom kava och dom skulle komma. börja linda och sätta på barbacka jorden sen ut i ridhuset.

jag hann väl skritta 10-15 min så vart en bra uppvärmning och red utan graman han var jätte fin. sen kom kava och anna och då satte vi på gramanen och började arbeta lite i skritt det gick bra efter ett tag började vi trava och det funkade också bra bara det att han blir så förbannat stark och låser sig ibland men var bara att ställa honom lite sen kicka till lite så kom han till rätt igen och sökte sig mot bettet men inte så mycket så min armar eller fingrar gick av. jobbade mycket på volten sen att göra 10 m volter för att han ska bli stadig och hitta balansen och lyssna på skänkeln. det gick bra och jag hade långa läder och kände mig som vet inte vad såg nog inte klokt ut i början vart jag väldigt ostadig, är man van att rida med hoppläder sen ska man sätta sig i dressyr läder blir en liten omställning för mig. jag jobbade mycket med att få en stadig form och att få han att följa med och inte slinga ifrån arbetet med att skjuta ut en bok lite här och var och vi vart verkligen ett och fick till en riktigt fin känsla och takt. efter att ha arbetat mycket i traven körde vi lite övergångar och tog även lite galopp. vi gjorde så att vi minskade och minskade en volt sen var vi på en 10 meters volt och när han gick bra och inte ställde sig för mycket för att slinga sig undan ifrån arbetet så fattade jag galopp och det var tungt och jobbigt för thriller eftersom han verkligen var tvungen att ta i ifrån bakdelen men det gick bra några sm bocksprång men det var bara att försöka få fram honom så gav han efter. i slutet jobbade vi honom på att få han extremt låg och det gick jätte bra och han sträkte verkligen ut sig och det var det vi ville. kava tyckte även att hans skritt hade blivit bättre och nu ska vi bygga lite i taget. jag ångrar inte en sekund att jag inte red vart verkligen glad av allt beröm och det jag fick så nu är jag ännu mer pepp och bara längtar tills han är helt igång satt men nu tar vi ett steg i taget.

efter ridningen hade jag bara maten kvar att göra så gjorde det smörjde honom sen in igen i boxen äta betfor med massa morötter i och thriller var mycket lycklig av att få smaska på sin efterlängtade betfor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0