28 december 2009

i am so happy.
idag kom jag till stallet vid 11 tiden var konstig seg i kroppen men de var bara att ta sig upp. gick ner och hämtade thriller på direkten jag och anna bestämde oss för att ta lite bommar och ett hinder så vi gjorde det först och mockade och fixade efter istället. jag hämtade honom i hagen sen vart det att borsta av honom och sen bara slänga på sakerna, inte så mycket rider ju inte med sadel så blir ju bara träns skrittäcke och benskydd. saknar verkligen en sadel nu vill rida lätt haha. 

Idag vart det markarbete/hoppning på schemat, Anna var med också. Vi hade en travserie med bommar nere vid A och sen en parallell oxer med bom före och efter nere vid C som man kunde rulla på och hoppa på som i en volt. Började i alla fall med att värma upp honom i alla gångarterna gjorde mycket halt och övergångar för att han ska lyssna på mig. Han är annars väldigt duktig på att takta när de är andra i ridhuset och har ju ridit själv i ridhuset hela helgen. Men han var i alla fall skit duktig trots att Victor höll på och dumma sig så skötte sig Thriller galant, inte alls mycket taktande kanske bara några få steg på hela ridpasset. Travade lite över travserien med bommar och det vart lite ojämnt innan vi hittade rytmen och takten men när man hade rullat på de några gånger på volten gick de jätte bra. Gjorde lite så i vardera varv och det var inga större problem han var jätte duktig. Sen avslutade jag den övningen och började rida på långsidorna och ha honom rakriktad i form och det går också bara framåt inte upp med huvudet eller öka farten han höll sig riktigt. Sen började jag komma på oxern den låg på 40 cm inget att skryta om men jag kan i alla fall skryta på att jag hoppade barbacka, haha.  Vi rullade på de som en volt och det gick prima, trodde först han skulle göra som han har gjort innan bara köra upp huvudet och springa som en tok mot hindret men jag hade verkligen fel. Vi höll ett samlat tempo fram till bommen då jag släppte efter lite och det gick galant efter hindret var det heller inga svårigheter fick tillbaka honom på direkten nästan. Efter att ha rullat på några gånger gick det bara bättre och bättre, till slut kunde jag släppa mina tyglar utan att han stack i väg han ökade inte de minsta utan bara följde med som ingenting. Han stannade tyvärr 2 gånger på oxern när de låg på 40 cm men det har med avståndet och göra och hans förtroende. Han vet inte riktigt ’’vart han ska ta vägen’’ när han kommer för tätt in på eller för långt bort och då väljer han att slänga på en tvärnit istället. Men det är bara att jobba på de att hitta hopp galoppen och bara rulla på i den. Men efter vi hoppat den några gånger travade jag honom lite och det var inga problem alls samtidigt som jag travade runt så höjde Anna upp hindret till 70 cm. vi började rulla på oxern igen och det var inga problem där heller han skötte sig precis lika bra som när de var 40 cm. jag släppte även tyglarna där också ingenting hände, det är magiskt vad man kan göra med sin sits, så fort man kommer på knepen. Men han stannade även när vi höjde upp den här gången men det var på grund utav samma sak som innan det är bara att jobba bort de. Vi rullade på några gånger där också och det funkade nästan bättre än innan, blir så glad när de funkar. Men sen så slutade vi hoppa och skulle börja trava och han var dunder stark var nära på att dö mina armar bara värkte och värkte. Men efter att ha försökt i kanske 5-10 min släppte de och han vart mjuk igen. Är riktigt stolt över vad vi har kommit, hoppningen var verkligen okontrollerad i början men äntligen börjar vi få koll på varandra och börjar lita. Jag kan även tillägga att mina händer bara blir bättre och bättre.


här under har ni övningen jag gjorde idag, något jag rekomenderar er alla där ute.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Kan du lägga upp mer bilder?

2010-12-29 @ 21:56:12
URL: http://www.hestiisar.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0